Na een ontspannend weekendje weg naar Tsitsikamma was ons
batterijtje weer helemaal opgeladen om een nieuwe week te beginnen. Maandag
startten de leerlingen terug met een gebed voor heel de school. Ook deze keer
was een priester van de partij. Vreemd genoeg worden we na 3 weken nog steeds
begroet als “visitors”. Enkel de leerlingen van onze graad zeggen “teacher”.
Maandag zijn we beide voor de eerste keer naar het
inspireboard getrokken. Dit was een donatie aan de school. Er staan heel wat
toffe spelletjes op om met de kinderen interactief te spelen. Maar spijtig
genoeg ontbreekt er internet en word. We zijn er ook achter gekomen dat de
meeste van onze leerkrachten geen toegang hebben tot internet (thuis). Tijdens
de les wiskunde hebben we het inspireboard gebruikt om de maaltafels verder in
te oefenen, want dit is nog steeds een kleine ramp. Nadien zijn we
overgeschakeld naar een grote klok. Samen met enkele miniklokjes (1 per 2
leerlingen) was dit een zeer leuke en geslaagde les.
In de C klas hebben ze vandaag ook een Nederlandstalig
liedje aangeleerd gekregen. We begonnen de les met enkele leuke
Nederlandstalige woorden zoals “juf, leerling, goedemorgen”. Daarna hebben ze
het liedje Robison aangeleerd gekregen. Het accent is nog niet zo top maar ze
waren er sneller mee weg dan verwacht! Elk keer wanneer ze nu iets willen
vragen word ik aangesproken met juf in plaats van met “miss”. Dat was even
wennen maar wel fantastisch om te zien hoe geïnteresseerd ze zijn in ons!
Dinsdag hebben ze in de B-klas kennisgemaakt met een godly
play verhaal. Dit is een verhaal vertellen aan de hand van voorwerpen. Je
speelt het verhaal na waardoor de leerlingen beter kunnen volgen. We merken dat
leerlingen genieten wanneer we verhalen voorlezen. Ze zijn dit duidelijk niet
gewoon.
Woensdag was het een speciale dag. De leerlingen vertrokken
om 13 uur met de trein op uitstap. De leerkrachten hadden dit niet duidelijk
naar ons toe gecommuniceerd maar het was zeker duidelijk naar de leerlingen dat
er geen boeken of pennen die dag gingen gebruikt worden. We weten zeker dat het
voor de leerkracht “not a teaching day” zou zijn, maar wij dachten er anders
over en gingen op improvisatietocht. Zonder boeken of pennen werken is toch een
hele klus! Aangezien dat de treinrit betalend was, waren er vandaag zeker 10
afwezige kinderen per klas.
De B-klas heeft een groot deel van de dag doorgebracht aan
het inspireboard of buiten op de speelplaats geleerd rond water. De C-klas
heeft tijdens de wiskunde de klok ingeoefend met behulp van de miniklokjes.
Tijdens LO was er weer eens geen leerkracht aanwezig en heb ik enkele
spelletjes uit mijn mouw geschud. Vandaag heb ik ook een nieuw beloningsysteem
geïntroduceerd. Het stoplicht verloor zijn functie omdat dit niet individueel
was. Ik heb nu een individueel systeem uitgedokterd waarbij de leerlingen vier
stappen doorlopen: “great day, warning, time out (5 min uit de klas) en
punishment (straf schrijven)”. Dit is in zeer goede aarde gevallen en de meeste
bleven heel de dag op groen! Na 13 uur gingen 120 kinderen op stap met 1 bus.
Hoe ze er allemaal zijn opgeraakt is voor ons nog steeds een raadsel.
Donderdag viel alles weer in de plooi. De leerlingen mochten
bij Engels over de uitstap een opstel schrijven. Aangezien sommige leerlingen
afwezig waren de vorige dag kregen zij een andere opdracht. Opnieuw werd de
klok ingeoefend met de klokjes.
Vrijdag was een korte dag aangezien het vanaf 11uur30 “cleaning”
is. De leerlingen van de C-klas zijn begonnen met relaxatieverhaal en yoga. Je
merkt dat de leerlingen hier echt nood aan hebben, maar sommige hier niet van
kunnen genieten. Toch is het verbazend goed gelukt om de leerlingen een uur
lang onder meditatie en relaxatie stil te houden. De schoolbel ging. Het
weekend kon worden ingezet met een vleugje zon en een goed boek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten