vrijdag 10 maart 2017

Tweede week lesgeven onder de Afrikaanse zon

Na een lang weekend vol les voorbereidingen starten we maandag weer met goede moed. Het vraagt heel veel energie om voor 57 kinderen les te geven. Ze hebben elk hun eigen moeilijke sociale achtergrond. Het weekend was een breakmoment om op te laden en klaar te zijn voor de volgende week. Week 2 gaat van start. Over het algemeen verliep deze week even goed als de eerste week.

We merken wel dat de leerlingen er erg traag werken, waardoor lessen en oefeningen lang uitlopen. De leerlingen nemen graag hun tijd en laten zich niet opjagen. De "Afrikaanse traditie" is hier goed ingebakken. Gebeurt het vandaag niet, zal het morgen wel zijn. Maar ik heb gezocht om de leerlingen wat sneller te laten werken, zodat we vaart kunnen zetten in onze lessen. Ik ben hier immers gekomen om de leerlingen heel wat nieuws bij te leren! Ik werk met een soort timer aan bord. De aantal minuten die de leerlingen krijgen om een oefening te maken, worden aan bord aangebracht. Dit wordt om de 5 min veranderd. Ik merk dat de meeste leerlingen sneller doorwerken.

Doordat het moeilijk is om 57 kinderen stil en aandachtig te houden zonder te roepen of straffen uit te delen, heb ik een beloningssysteem uitgedokterd. Ik werk met een verkeerslicht. Wanneer het verkeerslicht op groen staat, zijn de leerlingen goed bezig. Wanneer het op oranje staat, hebben ze 10 seconde om het stil te maken en aandachtig te worden. Wanneer het op rood komt, krijgen ze een boete van een negatief punt. Wanneer het verkeerslicht niet op rood komt gedurende de hele les, krijgen de leerlingen een plus punt. Op het einde van onze stage moeten de leerlingen 10 punten verdienen om een beloning te verdienen.

Op dinsdag heb ik de maaltafels ingeoefend met de leerlingen. Ik merkte dat dit geen parate kennis is bij de leerlingen. Dit is bij ons een leerplandoel in het tweede leerling. Om de leerlingen actief te werk te stellen met de maaltafels heb ik verschillende spelletjes gemaakt. De spelletjes waren: een puzzel, domino, memory, vier op rij en vakjes veroveren. De leerlingen waren zeer enthousiast.

Op donderdag hebben de leerlingen hun eerste letter van hun voornaam sierlijk geschreven. De resultaten zijn verbluffend!

Ook bij Engels heb ik een coöperatieve werkvorm gebruikt namelijk de godly play. Ik heb een verhaal verteld door het uit te beelden met voorwerpen. De mythe ging over een dorstige kraai op zoek naar water. Deze voorwerpen hielpen de leerlingen om het verhaal beter te verstaan. Ze konden  het verhaal heel goed navertellen door gebruik te maken van de voorwerpen. Door deze coöperatieve werkvorm zijn de leerlingen actiever betrokken in de les. Ik heb het gevoel dat er dan meer kennis achter blijft.

Na een week vol rijke ervaringen, was het tijd om het weekend in te gaan. Dit weekend zijn we naar Tsitsikamma gegaan. Dit ligt 2 uur verwijderd van Port Elizabeth. We zijn vrijdagnamiddag toegekomen. Na een korte wandeling, zijn we ons buikje rond gaan eten. Dit was in het thema "back to the 60's". Zo een oldtimer mag toch ook in mijn garage komen staan! 'S avonds hebben we nog even genoten van een kampvuur. Nadien kropen we onze tent in voor een goede nachtrust. Spijtig genoeg waren deze nacht de aapjes rondom ons niet zo moe.

Op de planning stond dat we zaterdag gingen kajakken en snorkelen. Door de wilde golven en het mindere weer, hebben we het snorkelen verplaatst naar 5 april. We hebben genoten van een kajaktocht. Na een tijdje kajakken, zijn we overgeschakeld naar een lilo. Gelukkig heb ik een gopro gekocht zodat we deze fantastische ervaring konden vast leggen op beeld. Na deze arm-training was het tijd om onze benen te trainen. Met een prachtige waterval wandeling over de rotsen, had ik geen gevoel van een work-out. Op deze manier wordt mijn batterij 200 procent opgeladen.

Op zondag heb ik mijn grote hoogtevrees overwonnen door me te wagen aan een zipline. De eerste in mijn leven. Wat een fantastische ervaring! De eerste zipline was een hel. Ik was aan het trillen op mijn benen, ademen in houden, ogen dicht en gaan. Maar vanaf de tweede kon ik genieten van wat ik zag. Over de watervallen en tussen de rotsen. Het zorgde voor kippenvel-momenten.

Enkele beelden om jullie stikjaloers te maken op mijn avonturen! :)



























Geen opmerkingen:

Een reactie posten